AVD en smart og praktisk fjernskrivebords løsning

 
 

Hybrid Cloud
02 sep 22 : Björn Raunio

Azure Virtual Desktop (AVD) er en fuldt cloudbaseret fjernskrivebordstjeneste, der giver store økonomiske besparelser og nem administration for slutkunder, samtidig med at brugerne får den samme oplevelse som altid. Som partner kan du levere en kompleks løsning uden store investeringer og nemt bygge dine egne pakker ved hjælp af automatisering.

Kim Pettersson er Nordic Cloud Solutions Architect hos TD SYNNEX og godt rustet til at forklare, hvad de største fordele er ved AVD, og hvad der gør denne service interessant for partnere.

Hvis vi starter med det grundlæggende – hvad er AVD?

"Man kan sige, at det er en helt oplagt videreudvikling af remote desktop og remote apps. Hos dem  var der blandt andet brug for både en serverlicens og klientlicenser. AVD er en fuldt skybaseret tjeneste, for hvilken licensen er bagt ind i Microsoft 365 Business Premium- og Enterprise-licenser som E3 og E5.

Hvordan adskiller det sig fra RDS?

" Den væsentlige forskel til RDS er, at AVD er en fjernskrivebordsløsning baseret på klientdrift, i dette tilfælde Windows 10 eller 11. I modsætning til tidligere teknologier er det muligt at udnytte klientoperativsystemet med understøttelse af flere brugere som med Windows-servere før, hvor du havde flere brugere, kan du have flere versioner på en Windows 10- eller 11-maskine. Behovet for en separat serverlicens elimineres, men den er inkluderet i klientlicensen.

AVD har eksisteret i et stykke tid, er der sket meget siden det først ankom?

" Jeg vil sige, at en ting, der gør dette til en spændende løsning at følge, er, at der løbende sker  forbedringer af det. Det store spring kom, da tjenesten blev omdøbt fra WVD (Windows Virtual Desktop) til AVD. Allerede før det kørte tjenesten på Azure, men den var ikke nær så godt integreret med resten af Azure, som den er i dag. Under turen er det forbedret meget teknisk, og der er blevet tilføjet en hel del ting.

Hvad er vigtigst blandt nyhederne?

- Takket være MSIX-apptilslutningsfunktionen  er det nu muligt at bestille en AVD-maskine til slutbrugere, hvor der ikke er installeret applikationer.  I stedet bliver en installation af eksempelvis Office eller et Visma-produkt fanget og pakket i en såkaldt MSIX-pakke, der bor et sted på et filshare. Når en bruger logger på, er denne MSIX-pakke knyttet til maskinen og kører kun for den pågældende bruger. Du behøver aldrig at holde applikationen installeret på den samme maskine, men den samme basismaskine kan være vært for applikationer til forskellige formål.

- En anden ting, der er blevet tilføjet, er det, der kaldes fjernapp-streaming til eksterne brugere. Her opgives licensmetoden, og det er muligt at opkræve pr. bruger og måned. Ideen er at oprette en app, såsom en SaaS-tjeneste, til kunder, så de ikke behøver at tænke på licenser. I stedet for at kræve, at de har individuelle licenser, trækkes licensgebyret fra Azure-abonnementet.

"Der er også sket store forbedringer, når det kommer til autoskalering. Især i store miljøer er det muligt at påvirke omkostningerne ved at tilpasse antallet af aktive maskiner til medarbejdernes arbejdstid. Primært beregnet til mindre miljøer, er der også en start-on-demand-funktion. Hvis der ikke er nogen maskine tilgængelig, kan brugerne starte en ved at logge ind. Historisk set har det krævet en domænecontroller i en eller anden form, men nu er supporten blevet øget for  kun at kunne bringe en maskine gennem Azure AD.  At undgå en domænecontroller kan spare mindre slutkunderpenge på.

"Endelig sker der hele tiden forbedringer i brugeroplevelsen. For eksempel er Teams-oplevelsen blevet meget bedre, end den oprindeligt var.

Hvad er fordelene ved AVD for en partner?

" Som med alle tjenester i den offentlige sky behøver partneren ikke at foretage store investeringer i deres eget datacenter. Med AVD kan du som partner hurtigt levere en kompleks fjernskrivebordsløsning til dine kunder, stort set uden kapitalinvesteringer overhovedet.  Sammenlign dette med de dyre investeringer, som et stort RDS-miljø kan kræve. Med AVD får du enkelhed og muligheder for automatisering. Det er derfor en løsning, som du også ganske nemt kan bygge din egen emballage op omkring.

"Teknisk set er det muligt at automatisere meget af opsætningen af AVD'er, og det betyder tidsbesparelser for partneren, samtidig med at løsningen bliver ækvivalent og præcis for hver enkelt kunde, som den bestilles til. AVD kræver en vis viden, men jeg vil sige, at tærsklen er relativt lav, selv for dem, der er ret nye til Azure. Sammenlignet med da løsningen først kom for omkring tre år siden, er det i dag et ekstremt nemt produkt at arbejde med.

Og hvad er fordelene for slutkunden?

"På den ene side undgår de det klassiske krav om en direkte forbindelse til RDS-miljøet. AVD er baseret på alt, der går direkte over internettet. Slutkunden behøver ikke at foretage investeringer i netværksudstyr, og det betyder ikke så meget, om du sidder på kontoret eller arbejder hjemme teknisk. Alt det kræver er en okay internetlinje, og du har adgang til AVD. En anden stor fordel handler om brugeroplevelsen. Med AVD bliver dette meget lig en almindelig Windows-klient og overgangen mere eller mindre helt problemfri.

"Økonomisk er der selvfølgelig også en stor fordel. Den, der har taget springet til Microsoft 365 Business Premium eller en af  Enterprise-licenserne, har allerede AVD-licensen på plads, fordi den er inkluderet. Derefter betaler de udelukkende for cloud-infrastrukturen.

Til hvilke slutkunder er en AVD-løsning egnet?

" Med hensyn til størrelse, som jeg allerede har nævnt, er der fordele for alle. AVD er en løsning, der skalerer meget godt. Jeg vil sige, at det passer til alle kunder, der i øjeblikket har brug for en fjernskrivebordsløsning, bortset fra små organisationer, der arbejder med tunge belastninger, såsom 3D eller CAD. Selvom det teknisk set ikke er umuligt, er stordriftsfordelene ikke helt til stede. Hvis man har klare datasuverænitetskrav, der betyder, at man ikke må have data i en offentlig cloud, er det selvfølgelig heller ikke hensigtsmæssigt.

Hvordan hjælper TD SYNNEX partnere og slutkunder med at komme i gang på den hurtigste måde med AVD?

"I flere år har vi tilbudt en Click-2-Run-løsning uden ekstra omkostninger, der indeholder alle de forskellige komponenter, der kræves for at komme i gang.  Det udruller forskellige ressourcer i et Azure-abonnement, så du som partner ikke selv behøver at udføre det job.  Du kan finde den på Azure Portal som normalt sammen med mange andre CLick-2-Run-løsninger, vi tilbyder.  Derudover har vi en hel masse færdige løsninger til AVD.

- Click-2-Run gør det ekstremt nemt at komme i gang, men du ejer løsningen nedenunder og kan nemt bygge videre på den i fremtiden og foretage ændringer i Azure Portal, hvis det er nødvendigt.  Det er simpelthen et godt fundament at starte på. Når du har kørt det i et stykke tid og begynder at få din egen forståelse af, hvordan AVD er forbundet, vil du måske oprette dine egne skabeloner med specifikke konfigurationer.

Er der også effektive måder at styre kundens AVD-løsning på?

"En forskel i Azure i forhold til at køre on-premise er, at det løbende er muligt at drage fordel af opgraderinger, når det kommer til hardwaren.  Det er udramatisk at gøre, men betaler sig både økonomisk og bliver en fordel for slutbrugeren altid at sidde på den nyeste hardware. En anden ting, der giver den bedste økonomi i skyen, er såkaldt rightsizing, det vil sige, at man ikke betaler for overkapacitet, når det kommer til virtuelle maskiner - og heller ikke har for lidt kapacitet, så det bliver trægt for brugerne. Det kræver mere aktivt arbejde i den offentlige cloud, hvor du betaler mere eller mindre i minuttet.

" TD SYNNEX tilbyder partnere en administreret serviceløsning kaldet Cloud Express.  Vi opkræver en fast månedlig pris pr. virtuel maskine, og vores personale overtager ansvaret for både patch management og right-sizing. Vi sikrer det rigtige imageniveau, så løsningen ikke koster mere end nødvendigt. 

Hvis du er nysgerrig på AVD og allerede har kendskab til Azure, er et tip at gå ind og lab med det selv.

 Hvis du ikke har svar på alle dine tekniske eller forretningsmæssige spørgsmål, skal du kontakte din kontaktperson hos TD SYNNEX , så guider vi dig til næste trin.